måndag 18 november 2013

17 år, märker du vad fort det går

I onsdags blev jag 17 år och jag känner mig nu självklart mycket vuxnare och mer mogen. Fast egentligen så känner jag inget mer än möjligtvis lycka över att min amerikanska födelsedag var så bra så jag kan räkna den som en av dom bästa hittills. All den kärlek och uppmärksamhet jag fick den dagen var så oväntad så jag bara uppskattade allt ännu mer.
Det började egentligen kl fem den 12te då klockan slog 12 i Sverige. Folk började skriva grattis och några berättade att de läste min blogg och ville därför visa någon sorts medkänsla. Kärlek till Sverige och dess invånare.
Senare på kvällen gick jag, Estefania (min nya värdsyster) ut och åt tillsammans med vår värdmamma och hennes kompis på en mexikans restaurang. De drack margaritas, vi något liknande utan alkohol och allt kändes allmänt festligt och trevligt. Efter att alla ätit sina tacos så kommer kyparen med ett leende på läpparna. I famnen har hon ett fat med någon sorts moccaglass tårtbit på. Hon säger "Happy Birthday Frida" och jag fattar ingenting. Sen börjar både hon och de jag är där med sjunga, mitt i restaurangen. Det var så typiskt amerikanskt. Och där sitter jag, äcklig i mina basketkläder eftersom jag inte duschat och bytt om efter skolan och bara skrattar. De hade berättat för kyparen att det (iprincip) var min födelsedag och jag tyckte det var något så otroligt gulligt.



Nästa morgon när jag vaknar kommer Steffie (Estefania) in i rummet och säger grattis det första hon gör. Den tjejen gjorde min födelsedag helt enkelt! Hon skrev på Twitter och instagram två gånger var och jag fick glada snapchatar hela dagen, haha, dagens ungdomar. Hon berättar att jag inte får komma ut i vardagsrummet än. Jag väntar och kommer sedan ut där Steffie och Amanda (min värdmamma) står och ler och väntar på mig. Tim (min värdpappa) var inte där, tyvärr. Han var borta på möten i någon annan delstat. Jag kan inte se vad de väntar på först när de står där i sina pyjamas. De säger grattis och liksom väntar på mig, på nått vis. Då ser jag vad de gjort framför den öppna spisen. De har hängt upp en volang med bokstäverna HAPPYBIRTHDAY på och under den dekorationen är det en massa påsar med prasselpapper i. Om jag ska vara ärlig så förstod jag inte om det var presenter i dem eller inte först, trodde väl mest det var dekoration, haha. Sen säger Amanda att det finns saker i dom också och jag börjar öppna. Jag fick en halsduk från Banana Republic, en duschkräm som luktar kokos, en handkräm som luktar marsmallows, en låda som jag kan ha minnen från USA i, en Razorback (Arkansas kändaste amerikanska fotbollslag) t-shirt, ett grattiskort, specialhårsnoddar och en duschskrubb. Å vad glad jag blev!!!


Sen ska vi till skolan och i skolan är det många som kommit ihåg att det var min födelsedag. Min första lektion var bild och när jag kommer in i bildlokalen skriker en av de stora amerikanskfotbollskillarna ut att "It's Fridas birthday! WE HAVE TO SING!". Sen började alla stora fotbollskillarna sjunga och snart sjöng alla. Det var en upplevelse i sig.
Alla fortsatte säga grattis hela dan efter att ha hört det eller sett det på instagram eller liknande. Och Steffie var så gullig hela dagen och berättade att en överraskning väntade på lunchen.
På lunchen satt jag med Steffie, Alexis, Leah, Maddie och några andra tjejer. Efter att tag kommer Hannah med överraskningen och de ställer en liten chokladtårta framför mig. SÅ sött att dom hade fixat det. Sen hämtade vi gafflar och alla åt tills kakan såg misshandlad ut.





Sen efter basketen samma dag så hade tjejerna och coach fixat en tårta till mig. Så efter träningen sa alla grattis, jag fick första biten och sen åt vi alla tårta.



Sen skjutsade Amanda mig hem och när vi öppnade dörren var det fullt sjå i köket. Jag hör skratt och kaos och Leah hoppar fram och stoppar mig. Jag får vänta och förstår inte vad som försiggår. När de släpper in mig ser jag en massa paket och en tårta. En väldigt ful tårta måste jag erkänna, men det värmde ändå i hjärtat på mig, såklart. Hemma väntade paket på mig. Lisa hade skickat en skrivbok jag glömde hos henne i ett paket. I samma paket fanns det ett grattiskort som gjorde mig väldigt glad. Leah hade köpt sweitsisk choklad, en halsduk/buff och ett väldans fint kort. Leahs värdföräldrar gav mig ett presentkort på Wallmart där man kan köpa allt, av de fick jag ett kort också. Min moster hade skickat en Viktoria Secret påse, som en ryggsäck för ex. sportkläder, tack Nonno!! Mamma och pappa hade skickat en gitarr, JAG BLEV SÅ GLAD! De känner mig så bra. Den nya familjen har ingen gitarr och det fanns ingen sak i hela världen jag hellre velat ha än denna Yamaha. När jag fick den så hade jag inte hållit i en gitarr på cirka två veckor. Tydligen, så skickade mamma och pappa och Nonno bara sina presenter via internet så det skulle komma i tid. Det var liksom inte allt. Dessutom så har min faster och mina farföräldrar också skickat något. Jag har så många bra människor som bryr sig om mig!








Sen satt jag med datorn ett bra tag. Tack alla ni som skrev grattis på Twitter, instagram, mailen och Facebook, det värmer! Jag fick så mycket kärlek den dagen! Här ar några av kärleksgivarna:









Sen var planen att Cristina skulle komma och hämta upp mig och Leah för att sen gå ut och äta. Så de kom runt kl. 7 och vi åkte till en mexikansk restaurang, hennes pojkvän var med också. Vi pratade om allt som hänt innan familjebytet och åt god mat. Det kändes skönt att de förstod och stöttade oss.

Efter middagen kom kyparen återigen med någon sorts mexikansk kaka med jordgubbar och grädde på. Sen tog jag kort med en sombrero på skallen. Det var en kul kväll!

Efter hemkomsten skypeade jag med min kära familj. Det var guld värt men väldigt känslomässigt. Ska jag vara ärlig så bröt jag ihop. Jag har ju aldrig varit utan min twin eller familjen på födelsedagen förut, lite sorgligt...
Här är hon, min pärla och jag!

Esteffie skickade in en lapp under dörren i mitt rum på kvällen som jag såg på morgonen och blev väldigt glad för.
Födelsedagsfirandena är liksom inte slut än. Igår fick jag ett paket av min andra moster och hennes familj. I det fanns min älskade lakrits, ett fantastiskt litet pärlat hjärta från mina småkusiner, ett vackert armband och ett grattiskort. Åå vad glad jag blev, Tack Linda, Peter, Wille, Emilia och Fanny! Sen hittade jag också ett paket från morfar och Lena där hemma på köksbordet. Jag fick pengar och ett brev som var så fint skrivet så jag började gråta.


Fortfarande inväntas paketet från lite annan släkt, vad fina ni är allihopa!
Idag fick jag det andra paketet från min familj också, kunde inte varit bättre!!

En otroligt bra dag! Jag hade inte förväntat mig mycket och jag fick något enormt. Jag visste knappt ens att jag skulle få mer än en present!?! Vilken dag, Vilket liv, nu är jag redo för fortsättningen, som sjuttonårig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar